آمریکا ممکن است پیش از پایان آزمایش های بالینی به واکسن کرونا مجور بدهد

به گزارش شاتر عکاسی، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مایل به پیگیری سریع واکسن ویروس کرونا و صدور مجوز برای آن قبل از سرانجام مرحله سوم آزمایش های بالینی آن است.

آمریکا ممکن است پیش از پایان آزمایش های بالینی به واکسن کرونا مجور بدهد

به گزارش خبرنگاران، ایسنا به نقل از سی ان بی سی نوشت: استفان هان رئیس سازمان غذا و داروی آمریکا در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت که مایل است قبل از اتمام کارآزمایی های بالینی، مجوز اضطراری واکسن کوویدـ19 را صادر کند.

این اظهارات حدود یک هفته پس از آن صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سازمان غذا و داروی این کشور را متهم کرد که عمداً به کندی حرکت می نماید تا از نظر سیاسی به او آسیب برساند.

طبق مصاحبه ای که در فایننشال تایمز منتشر شده است، رئیس سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمادگی خود را برای دور زدن کامل فرایند تصویب فدرال برای این که واکسن کوویدـ19 در اسرع وقت در دسترس قرار گیرد، اعلام نموده است.

استفان هان با تأکید بر این که این اقدام به دلیل فشار دولت ترامپ برای پیگیری سریع واکسن نخواهد بود به این نشریه گفت که اجازه پیگیری فوری و استفاده از واکسن را قبل از اتمام کارآزمایی های بالینی مرحله سوم صادر خواهد نمود در صورتی که منافع آن از خطرات آن بیشتر باشد.

وی اضافه نمود: این وظیفه توسعه دهنده واکسن است که درخواست مجوز کند و ما درخواست آنها را تصویب می کنیم. اگر آنها قبل از انتها مرحله سوم آزمایش های بالینی این کار را انجام دهند، ممکن است ما آن را مناسب بدانیم. همچنین ممکن است آن را نامناسب بدانیم در هر صورت این ما هستیم که تصمیم می گیریم.

این اظهارات با وجود نگرانی بعضی از مقامات بهداشتی مبنی بر این که داده های آزمایش های بالینی برای حمایت از کاربرد گسترده درمان با پلاسما هنوز ضعیف است، یک هفته پس از صدور مجوز اضطراری از طرف این سازمان برای استفاده از پلاسمای خون در درمان بیماران مبتلا به کوویدـ19 بستری در بیمارستان اجرا شده است.

واکسن کرونا سیاسی شد؟

رئیس سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: هیچ واکسنی را فقط برای شاد کردن ترامپ تایید نخواهد نمود.

هان شرح داد: ما شاهد تلاقی همه گیری کوویدـ19 با سیاست هستیم و ما فقط باید از آن عبور کنیم و به اصول خود پایبند باشیم. این یک تصمیم علمی، پزشکی و تصمیم گیری در خصوص داده ها خواهد بود و یک تصمیم سیاسی نیست.

وی اضافه نمود: مجوز اضطراری می تواند قبل از اتمام آزمایش های بالینی و با اطمینان برای استفاده از واکسن روی گروه های خاص صادر گردد. مجوز استفاده اضطراری ما برابر با تصویب کامل نیست، بلکه استاندارد قانونی، پزشکی و علمی برای آن این است که سود آن در شرایط اضطراری از خطر آن بیشتر است.

اسکات گاتلیب، رئیس سابق FDA، با بیان اینکه مطمئن نیست منظور هان چیست. گفت: من نمی دانم که منظور او از تصویب واکسن زودتر از انتها آزمایش ها چیست.

وی اضافه نمود: احتمالاً داده های آزمایش های مرحله سوم در ماه نوامبر منتشر می گردد. با این حال با پیشرفت آزمایش ها اگر نتایج نشان دهد که واکسن خیلی مؤثر است، می تواند در ماه اکتبر مجوز استفاده اضطراری صادر گردد.

با وجود این، او انتظار دارد اولین مجوزهای اضطراری به گروه هایی اختصاص یابد که احتمالاً بیشتر در معرض خطر عفونت هستند.

در حال حاضر کشورهای چین و روسیه هر کدام واکسن های خود را بدون آن که منتظر بمانند آزمایش های مرحله سوم انتها یابد که با دقیق ترین آزمایش ها برای داروهای بالقوه جدید همراه است، تصویب نموده اند. مقامات بهداشت عمومی در ایالات متحده و کشورهای دیگر هشدار داده اند که این اقدام می تواند ناامن باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1197

به "آمریکا ممکن است پیش از پایان آزمایش های بالینی به واکسن کرونا مجور بدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا ممکن است پیش از پایان آزمایش های بالینی به واکسن کرونا مجور بدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید